Pakendiliigid otstarbe järgi

By Risto Niinemets

Müügipakend

(sales packaging, primary packaging) ehk esmane pakend – moodustab osa tarbijale või lõppkasutajale müügikohas üleantavast müügiühikust.
Tüüpiline müügipakend on nt lõpptarbijale müüdava toiduaine või esmatarbekauba pakend (nt jogurtitopsid, joogipudelid, kilekotid, karbid, tuubid, purgid, aga ka televiisori ümber olev pappkast).

Rühmapakend

(grouped packaging, secondary packaging) ehk teisene pakend on mõeldud teatud hulga müügiühikute rühmitamiseks müügikohas, sõltumata sellest, kas pakend müüakse koos kaubaga lõppkasutajale või tarbijale või kasutatakse seda vaid
kauba käsitsemise lihtsustamiseks, kauba kaitsmiseks või esitlemiseks. Selle saab kaubalt eemaldada ilma toote omadusi muutumata.
Rühmapakend on nt pudelikast, müügipakendisse pakitud toodete pakendamiseks mõeldud pappkast, pakkekile jms.

Veopakend

(transport packaging, tertiary packaging) ehk tertsiaarpakend on mõeldud ühe kaubaühiku või rühmapakendis kaupade käsitsemiseks ja veoks, et vältida veol kauba füüsilisi kahjustusi. Veopakendiks on näiteks kaubaalus, puidust raamid, metalllindid jms. Veopakendi hulka ei arvata maantee-, raudtee- ja merekonteinereid

Veopakendi baasühik on kaubaalus (pallet)

Kolme peamist tüüpi alused:

  • Euroaluse välismõõtmed (p x l): 1200 x 800 mm; kaal ca 8kg
  • 1/2 euroalus, välismõõtmed (p x l): 800 x 600 mm, kaal ca 6,5kg
  • FIN aluse välismõõtmed (p x l): 1200 x 1000 mm; kaal ca 9,5kg

Soovituslikud nõuded pakendi omadustele:

  • Võimalusel tuleks kasutada pakendite ringlust
  • Pakendimaterjal peaks olema taaskasutatav
  • Veopakendi ja tootmisprotsessi pakendi ühitatus
  • Õige pakkematerjalide valik arvestades keskonnatingimusi